Játékszabályok

Előkészületek

3 játékos esetén két teljes fajt (a 11 állat és a két utód), míg 4 játékos esetén egy teljes fajt el kell távolítani a játékból.

5 játékos esetén az összes fajra szükség lesz.

Figyelem, a delfineket, a gyilkos bálnákat és az oroszlánfókákat nem szabad kivenni a játékból!

A kétszemélyes játék szabályait itt találod!

Tegyük az utód lapokat az asztal közepére –egy kereszt van a hátoldalukon.
A maradék lapokat keverjük meg. Számoljunk le 15 lapot, ezeket tegyük félre, majd rakjuk rá a fa korongot. Ezekre a lapokra csak a játék végén lesz majd szükség. A maradék lapokból csináljunk néhány kupacot, ezekből fognak húzni a játékosok.

Annyi kocsit tegyünk az asztal közepére, ahányan játszani fogunk. Az esetleg fennmaradó kocsikat tegyük vissza a dobozba.

Minden játékos kap egy vízi állatkert táblát, valamint 2-2 kis és nagy bővítmény táblát. A maradék táblák visszakerülnek a dobozba.
Mindenki kap egy pénzt. A maradék pénzt a tábla mellé helyezzük. Ez lesz a bank. Tegyük a munkásokat is a tábla mellé.
Valamilyen módszer segítségével válasszuk ki a kezdő játékost.

Az Aquaretto játék menete

A játék fordulókra van osztva.

A soron lévő játékos a következőket teheti:

1.lapot rak fel az egyik teherautóra vagy
2.elvisz egy teherautót, de ekkor ez a forduló számára befejeződik vagy
3.végrehajt egy pénzes akciót.

A játékosok az óramutató járásával megegyező irányban követik egymást. Amint minden játékos elvitt egy teherautót, a forduló befejeződik.

1. Lap felrakása a teherautóra

A játékos valamelyik kupac tetején lévő lapot felhúzza, és az egyik teherautó üres helyére lerakja. Csak az asztal közepén lévő teherautókra lehet pakolni, olyanra nem, amit már elvitt valaki.
Mivel egy teherautón három hely van, és ha már minden, az asztalon lévő teherautó betelt, akkor természetesen nem lehet ezt az akciót végrehajtani. Ilyenkor a 2-es vagy a 3-as akció közül kell választani.
Megjegyzés: abból a kupacból, amin a henger van, csak akkor lehet húzni, ha az összes többi kupac már elfogyott.

2. Teherautó elvitele

A játékos elvisz egy teherautót az asztal közepéről, és maga elé rakja. Ezután automatikusan leveszi az állatokat a kocsiról, és az állatkertjére helyezi azokat.
Megjegyzés: csak olyan teherautó vihető el, amin van legalább egy lap!

Amint egy játékos elvitt egy teherautót, számára ez a forduló befejeződött. Legközelebb a következő fordulóban kerül csak sorra. Ha valaki elvitt egy teherautót, azt a forduló végéig mag előtt tartja. Így könnyen követhető, hogy ki vitt már el az adott körben teherautót, azaz ki nem játszik már. Ha a játékos a lapokat az állatkertjére rakja, azt csak a következő szabályok betartásával teheti:

Állatlapok

Ha a játékosnak van még üres helye az állatkertjén, akkor az állatot egy üres helyre kell rakni, ezzel vagy új medencét kezd, vagy egy már meglévő medencét bővít.
Egy medence szomszédos mezőkön lévő azonos állatokból áll.
Minden medencében kell lenni legalább egy állatnak. Ellenkező esetben az állatot a gyűjtőmedencébe kell rakni.

Új medence megnyitása

Ha a játékosnak még nincs olyan állata, amit le szeretne rakni, akkor egy üres mezőn új medencét nyithat. Az újonnan megnyitott medencének legalább egy lap távolságra (egyik lappal szomszédos mezőt kivéve) kell lennie az összes, már meglévő medencétől.
Megjegyzés: két, egymást sarkosan érintő lap nem szomszédos.

Fontos:a játékosoknak nem lehet akármennyi medencéjük az állatkertjükben.

A játék elején minden játékosnak 3 medencéje, így legfeljebb 3 különböző állatfaja lehet. Minden nagy bővítmény tábla után a játékos nyithat még egy medencét, és gyűjthet még egy állatfajt.

A bővítmény táblákról lásd: 3. Pénzes akció végrehajtása.

Egy meglévő medence bővítése

Ha a játékosnak már van egy ilyen állattal teli medencéje, akkor az új állatot a meglévő medence egyik állata mellé kell leraknia, vagy függőlegesen, vagy vízszintesen. Így bővítette a már meglévő medencéjét. A medence bővítésénél is figyelni kell arra, hogy két különböző medence legalább 1 mező távolságra legyen egymástól.
Ha a játékos lerakja a 3-adik, 6-odik, 9-edik, 12-edik állatot a medencéjébe, kap 1 pénzt.
Ha a játékos lerakja az 5-ödik, 10-edik állatot a medencéjébe, kap egy pénzt. A pénz és munkás bónuszok részletesen a „Különleges helyzetek” fejezetben vannak leírva.

Állat gyűjtőmedencébe rakása

Ha a játékos nem tudja, vagy nem akarja az aktuális lapot berakni az állatkertjébe, akkor az a lap a gyűjtőmedencébe kerül. Ha már van egy (vagy több) lap a gyűjtőmedencében, akkor az új lap ennek (ezeknek) a tetejére kerül, ott egy paklit képezve.

Egy gyűjtőmedencében tetszőleges számú és fajú állat kerülhet egymásra. A játékosok a játék folyamán bármikor megnézhetik egymás és a saját gyűjtőmedencéjüket. Viszont a gyűjtőmedencében lévő lapok sorrendje nem változhat!

Megjegyzés: a játékos akkor is rakhat állatlapot a gyűjtőmedencébe, ha van üres mezője az állatkertjében.

Pénzlapok

A pénzlapokat a játékosok a saját pénzük mellé teszik. A pénzlap pénzként működik. Nincs különbség a kettő között.

3. Pénzes akció végrehajtása

A megfelelő összeg kifizetése után a játékos az alábbi akciók egyikét hajthatja végre. Az akciókért pénzzel és pénzlapokkal is fizethet, valamint ezeket tetszőlegesen kombinálhatja.

A pénzes akciók a következők:

I. Mozgatás – 1 pénz
II. Lap megvevése vagy kidobása – 2 pénz
III. Az állatkert bővítése – 1, illetve 2 pénz

A lapok lehelyezésére vonatkozó szabályokat a pénzes akciók végrehajtása után is be kell tartani.

Megjegyzés: a soron lévő játékos csak egy pénzes akciót hajthat végre. Ha nagyobb változásokat akar az állatkertjén, akkor több körön keresztül kell pénzes akciókat végrehajtani.

I. Mozgatás

A mozgatás egy pénzbe kerül, amit a játékos a banknak fizet. A játékos vagy a gyűjtőmedencéjében lévő legfelső lapot rakja ki az állatkertjébe, vagy a munkását mozgatja.

II. Lap megvétele vagy kidobása

2 pénzért lehet megvenni más játékostól lapot, vagy kidobni saját lapot.

Vétel

A játékos megveszi egy másik játékos gyűjtőmedencéjének a legfelső lapját, és azt a saját állatkertjébe teszi. Ezért ő 1 pénzt fizet a másik játékosnak, és egy pénzt a banknak.

Megjegyzés: az a játékos, akitől a lapot vesszük, nem akadályozhatja meg a vételt.

Kidobás

A játékos a gyűjtőmedencéjének a legfelső lapját kidobja, majd visszateszi a dobozba. Ilyenkor a két pénzt a banknak fizeti.

III. Állatkert bővítése

A nagy bővítmény tábla két pénzbe kerül, amit a játékos a banknak fizet. Ezután a (4 mezőből álló) nagy bővítmény táblát az állatkert mellé kell rakni. Ezentúl a játékos megnyithat még egy medencét. Azaz, ha mindkét nagy bővítmény táblát megvesszük, az még két új medencét jelent a számunkra.

Megjegyzés: az új medencét nem kell a bővítmény táblán kezdeni.

A kis bővítmény tábla egy pénzbe kerül, amit a banknak kell kifizetni. Ezután a (3 mezőből álló) kis bővítmény táblát az állatkerthez kell rakni. A kis bővítmény tábla megvétele nem jogosít fel új medence megnyitására! A megvett bővítmény táblákat az állatkert (akár az eredeti tábla, akár valamelyik bővítmény tábla) egyik mezője mellé kell rakni úgy, hogy egy sort vagy egy oszlopot folytasson.

Egy forduló vége

Akkor van vége a fordulónak, ha minden játékos elvitt már egy teherautót. A kiürült teherautókat az asztal közepére tesszük. Az új fordulót az a játékos kezdi, aki az utolsó kocsit vitte el.

Megjegyzés: ha egy játékos kivételével már mindenki vitt el teherautót, akkor ez a játékos addig hajthat végre akciókat, amíg el nem viszi az utolsó teherautót.

Különleges helyzetek

Utód

Minden állatfajban van két-két ivarérett hím és nőstény állat – a megfelelő jelekkel jelölve.

Ha egy ivarérett hím és nőstény állat egy medencébe kerül, születik egy kicsinyük. Ilyenkor a megfelelő utód lapot el kell venni, és berakni a medencébe. Az utódlap egyenértékű egy normál állatlappal.

Ha a játékos az utódot nem tudja berakni a medencébe, az a gyűjtőmedencébe kerül. A játékos mindenképp megkapja az utódlapot!

Megjegyzés: az ivarérett párnak nem kell szomszédosnak lenniük, elég, ha egy medencében vannak.

Minden ivarérett hím és nőstény után csak egy utód jár. Így nem kap a játékos új utódot, ha abba a medencébe, ahol már van egy pár, akiknek utóduk is van, bekerül még egy ivarérett állat. Csak akkor jár az új utód, ha a negyedik ivarérett állat is a medencébe kerül.

Megjegyzés: csak akkor kap a játékos utódot, ha az ivarérett pár egy medencében van. ha egy kocsin, vagy egy gyűjtőmedencében, akkor nem jár az utód.

A medence bővítéséért járó bónusz

A medencék nagyobbításáért járhat bónusz:

Ha a játékos a harmadik, hatodik, kilencedik vagy tizenkettedik lapot rakja ez egyik medencéjéhez, azonnal kap a banktól egy pénzt.

Megjegyzés: egy medencében csak úgy lehet 12 állat, ha van benne legalább egy utód is.
Ha a játékos az ötödik vagy a tizedik lapot rakja le egy medencéjéhez, azonnal kap egy munkást a készletből.
A megszerzett munkást azonnal le kell rakni a négy lehetséges hely egyikére. A munkások után a játék végén plusz pontok járnak.

A játékos akkor is megkapja a bónuszokat, ha egyszerre több lapot rak ugyanabba a medencéjébe. Ha mondjuk a harmadik és a negyedik lapot rakja le, kap egy pénzt. Majd ha bekerül az ötödik lap is, jár neki egy munkás is.

A. Pénztáros

A játékos a táblája bal alsó sarkában lévő két pénztárfülke egyikére rakta le a munkását. Mivel egy táblán két ilyen fülke is található, egy játékosnak legfeljebb két pénztárosa lehet.
Ha a játékosnak van pénztárosa, a játék végén minden megmaradt pénze után egy pontot kap. Ha valakinek két pénztárosa van, akkor két pontot kap minden pénze után.

B. Állatgondozó

A játékos bal alsó sarkában lévő etető állomások egyikére rakta le a munkását. Mivel egy táblán két ilyen állomás van, egy játékosnak legfeljebb két állatgondozója lehet.
Ha a játékosnak van állatgondozója, akkor a játék végén minden olyan állatlap után egy pontot kap, amin hal látható. Ha a játékosnak két munkása van, akkor minden „halas” lap után lét pontot kap.
Megjegyzés: hal csak jegesmedve, pingvin, teknős, krokodil, illetve víziló lapon látható. Minden fajból hat lapon van hal.

C. Edző

A játékos az állatkertje egyik üres mezőjére teszi le a munkását. az a mező, amin az edző áll, többé nem tekinthető üresnek. A játékosnak annyi edzője lehet, amennyit szeretne.
A játék végén az edzővel szomszédos – vízszintesen, függőlegesen és átlósan – mezőkön lévő delfinekért, gyilkos bálnákért és oroszlánfókákért kap 1-1 pontot. Ha egy állatlap több edzővel is szomszédos, akkor az összes edző után jár érte pont.
2-2 delfin, gyilkos bálna, illetve oroszlánfóka lapon egy villám található. ezek után a lapok után nem jár pont, hiába szomszédos edzővel.

D. Igazgató

A játékos a gyűjtőmedence táblájának jobb alsó sarkába rakja le a munkását. minden játékosnak legfeljebb egy igazgatója lehet.
A játék végén az igazgató felezi a gyűjtőmedencében lévő állatok után járó mínuszpontokat.

A munkások mozgatása

A játékos egy pénzes akció keretén belül mozgathatja egy munkását, akár egy területen belül, akár egy másik helyre. Például az igazgatóból edzőt lehet csinálni, ha a gyűjtőmedencéről az állatkert egy üres mezőjére mozgatjuk a munkást. Ugyanígy lehet az edzőt áthelyezni az állatkert egy másik üres mezőjére.

A játék vége

Ha valaki a félrerakott pakliból kihúzza az első lapot, akkor azt a kört még végig kell játszani. Ha minden játékos elvitt egy teherautót, a játéknak vége van, elérkezett a pontozás ideje.

Megjegyzés: a félretett pakliból csak akkor lehet lapot húzni, ha a többi már elfogyott.

Pontozás

Minden játékos összeszámolja a pontjait, majd a mínusz pontokat levonja belőle. A játékosok minden, az állatkertjükben lévő állatlap után egy pontot kapnak. Ehhez adódnak hozzá a pénztárosok, állatgondozók, illetve edzők után járó plusz pontok. A gyűjtőmedencékben lévő állatfajok után -2 pont jár. Ha egy játékosnak van igazgatója, akkor csak -1 pontot kap az állatfajok után.

A legtöbb pontot összegyűjtött játékos lesz a győztes! Egyenlő pontok esetén az a játékos a nyertes, akinek több pénze van.